ازمون نمونه!
به دنبال برگزاري آزمون ورودي دبيرستان و راهنمايي نمونه در قاين اعتراضاتي به نحوه پذيرش ازسوي تعداد زيادي ازشركت كنندگان آزمون صورت گرفت،گويا به دلايل متعدد از جمله)افزوده شدن نقاط شهري جديد به شهرستان، كاهش سهميه شهر به15درصد،اختصاص 60 درصد سهميه قبولي به بخش زيركوه) كاهش شديد در آمارقبولي ازقاين صورت گرفته است.اينكه ملاك اين تصميم گيري و سهميه بندي چه بوده است،موضوعي است كه عليرغم آنكه در مورد مي توان بسيار بحث كرد اما در اينجا فقط قصد دارم تا چند نكته را در اين مورد بيان نمايم.
1- مسؤلان برگزاري بايد پيش ازبرگزاري آزمون به طور شفاف و علني نحوة پذيرش را در آزمون را به اطلاع شركت كنندگان مي رساندند،از آنجا كه بسياري ازافراد بنا به ملاكهاي سالهاي گذشته- كه مورد قبول اكثريت افراد بود- در آزمون شركت مي كردند پس ازاعلام نتايج با شوك شديد و بهت روبرو شدند و در نتيجه انواع و اقسام شايعه ها در اين مورد بر سر زبانهاافتاد كه در شأن آموزش و پرورش نبود.اعلام اين موضوع ازقبل لااقل اين مزيت را داشت كه شايد عده زيادي از افراد با آگاهي از اينكه كه امكان قبولي را ندارند، در آزمون شركت نكرده)و ازسختيهاي برگزاري آزمون براي برگزار كنندگان كاسته مي شد( واين دانش آموزان در مدارس ديگر ثبت نام مي كردند و بدين ترتيب حداقل از سرگرداني ثبت نام در مدارس ديگر در شهريور نجات مي يافتند.
2- چرا مسؤلان سعي نمي كنند تا با بالا بردن كيفيت و كميت آموزش در بخشها و روستاها قاينات مانع از اين همه عطش و تقاضاي كاذب براي ورود به مدارس نمونه گردند، متأسفانه بعضي رفتارها به جاي حل اين معضل فقط به آن دامن مي زند و اين گره را كورتر مي كند.
3- بسياري ازشركت كنندگان آزمون به دليل سوابق تحصيلي و نحوة آزموني كه داده اند به قبولي خويش به نوعي مطمئن بودند،عدم پذيرش در اين آزمون با توجه به برخي حساسيتهايي كه در خانواده ها وجود دارد ضربة روحي سختي به اين افراد وارد مي كند،آيا مسؤلان اندكي به اين مسأله انديشيده اند؟
4- همه ما به وجود برخي حساسيتها وسوء تفامهاي كاذب و بي پايه و اساس ميان مناطق شهري و روستايي شهرستان آگاهيم، آيا اين قبيل اقدامات كمكي به خصوص كه پيش ازآن درصدد توجيه افكار عمومي نباشيم،كمكي به رفع اين مسائل مي كند؟ يا فقط به اين حساسيتها دامن مي زند به ويژه كه بخشي ازاين امر به طور مستقيم به آينده سازان اين جامعه مربوط است؟
5- عدالت نه به مفهوم برابرو تقسيم كردن مساوي، كه به معناي قرار دادن هر چيز سرجاي خويش است، اگز آزمون مزبور يك رقابت علمي است ملاك اصلي بايد سوايق آموزشي و علمي دانش آموزان باشد و اگر قرار است به هر دليل موارد ديگر)سهميه و...( در آن اعمال گردد نبايد به سطح علمي آزمون خدشه وارد كند. بي شك هيچكس خواهان اين نيست كه براي حل اين معضل مانع ورود افراد قبول شده به مدارس نمونه شد، بلكه مسؤلان مي توانستندپذيرش را به مانند سالهاي گذشته انجام داده واگر افراد ديگري را به هر دليل قصد دارند پذيرش كنند اين امر با كاهش شديد در سهميه ساير افراد و به نوعي پايمال كردن حق آنان همراه نباشد.
6- ضمن آنكه اميدوارم اين روند در سالهاي بعد اصلاح شود، بايد گفت دانش آموزان نبايد تاوان اشتباهات مسؤلان را بپردازند به خصوص كه بسياري از آنان جز استعدادهاي ناب و نخبه هاي قاين هستند، و مسؤلان در قبال حفظ و پرورش اين استعدادها وظيفه دارند،از اين رو نه تنها ازمسؤلين آموزش و پرورش بلكه ازكليه مسؤلان شهرستان انتظار مي رود تدبير شايسته اي براي حل اين معضل بينديشند تا فردا مجبور نباشند گرهي را كه با دست باز مي شود به دندان باز كنند.