حجت‌الاسلام موسي قرباني عضو هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي با حضور در خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) ديدگاه‌هاي خويش را در زمينه «طرح استاني شدن انتخابات، طرح تجميع انتخابات دوره‌ي هشتم مجلس با دوره‌ي دهم رياست جمهوري، ضرورت انسجام بين اصولگرايان براي انتخابات مجلس هشتم و به ليست واحد رسيدن آنها و دقت در ارايه شعارها، ميزان تعامل اصولگرايان با دولت، تشكيل ستاد انتخاباتي مطالعاتي، عملكرد هيات رييسه‌ مجلس هفتم،عملكرد قوه‌ي مجريه و مقننه در اجراي اصل 44 و مسايلي كه بعضا بين مجلس و دولت پيش مي‌آيد»، تشريح كرد.


در طرح استاني شدن انتخابات، حذف شهرستان مد نظر نمايندگان نبود


بعد از راي آوردن اين طرح نمايندگان فهميدند؛ قضيه چيز ديگري است


عضو هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي ‌در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با اشاره به بحث طرح استاني شدن انتخابات، گفت: براساس آن چه در ذهن نمايندگان است، در هر حوزه انتخابيه ما دو نصاب قرار داديم، يعني اگر بخواهيد شهرستان و استان را ملاك قرار دهيد، باز اين تبعيض به وجود مي‌آيد، يعني اگر بگوييم كه بايد در شهرستان يك پنجم راي را داشته و در استان اكثريت را، در اينجا تبعيض به وجود مي‌آيد. البته اين براساس خواسته همكاران محترم است.

وي افزود: مثلا اگر 500 هزار نفر مي‌توانند درشهر بزرگي راي دهند، يك پنجم آن تقريبا 100 هزار راي مي‌شود و كسي كه فرضا در شهر كوچكي از توابع همان استان ثبت نام كرده كه ممكن است تعداد راي آن50 هزار باشد، ممكن فردي در شهر بزرگ با 99 هزار راي ، راي نياورد، ولي در شهر كوچك كه 50 هزار راي دارد، با 10 هزار راي بياورد.

وي ادامه داد: لذا در يك حوزه انتخابيه دو نصاب قرار دارد. در اين بحث نمايندگان ذهنيتي ديگري داشتند، يعني بعد از راي آوردن اين طرح، وقتي فهميدند؛ قضيه چيست؟ يكي يكي آمدند، اعتراض كردند و حتي عنوان مي‌كردند كه منظور ما اين نبوده كه شهرستان حذف شود. در شرايط فعلي طبق آ چه در مجلس تصويب شد، هر چند در شهرستان ثبت‌نام مي‌كنند، اما ممكن است همه نمايندگان منتخب، از يك شهرستان باشند.


شوراي نگهبان ايراداتي به طرح استاني‌شدن انتخابات خواهد گرفت


ممكن است با اصلاحيه نمايندگان، دخالت دادن محل ثبت‌نام، در نتيجه انتخابات تحقق يابد

نماينده قائنات تصريح كرد: طبق تبصره‌ي دو، حوزه‌ي فرعي و حوزه‌ي اصلي داريم كه هر كسي در يك حوزه فرعي مي‌تواند ثبت‌نام كند، اما انتخابات در كل استان يك حوزه اصلي است و طبق تبصره شش هر كسي كه بيشترين راي را در استان كسب كند، به مجلس راه پيدا مي‌كند. در زمان بررسي طرح استاني شدن انتخابات‌ در صحن علني مجلس، عنوان شد كه يك پنجم راي در حوزه‌ي فرعي را حذف كنيم و در نتيجه كسي كه بيشترين راي را در استان كسب كند، نماينده‌ي مي‌شود؛ اما بسياري از نمايندگان در ذهن‌شان اين بود كه حوزه فرعي در راي آوردن دخالت دارد.

به نظر قرباني، شوراي نگهبان ايراداتي به اين طرح خواهد گرفت و ايراداتش هم قابل حل است، منتهي حتما اگر طرح استاني شدن انتخابات به نتيجه برسد، نمايندگان اصلاحيه خواهند داد و ممكن است اين اصلاحيه در مقام رفع ايرادات شوراي نگهبان صورت گيرد و آن چه مدنظر نمايندگان است؛ يعني دخالت دادن حوزه انتخابيه فرعي(محل ثبت‌نام)، در نتيجه انتخابات تحقق يابد.


درصورت تجميع انتخابات شروع هم‌زمان كار مجلس و دولت، مشكل به وجود مي‌آيد


طرح تجميع انتخابات، خلاف قانون اساسي و مصلحت است

وي هم‌چنين در ارزيابي از طرح تجميع انتخابات دوره‌ي هشتم مجلس با دوره‌ي دهم رياست جمهوري نيز آن را خلاف قانون اساسي و مصلحت دانست و گفت: سه ايراد اساسي به اين تجميع وارد است، اولا دو بار خلاف قانون اساسي است، چون در سطح اولي، به دوره مجلس اضافه كرده بوديم و در حال حاضر از دوره رياست جمهوري هم كم كرده‌ايم و اين دو بار خلاف قانون اساسي است. هم چنين خلاف مصلحت هم است. واقعا اين مساله به نفع مجلس نيست. در واقع شايد به گونه‌اي منافع خود را در آن مي‌بينيم. دولت و مجلس اگر هر دو صفر كيلومتر باشند و از اول بخواهند، شروع كنند، جمع و جور كردنش مشكل است.

وي در توضيح اين مطلب افزود: وقتي مجلس و دولت هر دو جديد باشند و كارشان را همزمان شروع كنند، مشكل به وجود مي‌آيد. از يك طرف ممكن است اعتبار نمايندگان تصويب نشده باشد و از طرف ديگر رييس‌جمهور كابينه خود را معرفي كند و مجلس قادر به رسيدگي نباشد.


مجمع تشخيص، طرح تجميع را تاييد نمي‌كند


تجميع و صرفه‌جويي در هزينه انتخابات به طريق عادي و در چارچوب قانون امكان پذيراست

به گزارش ايسنا، اين نماينده مجلس با بيان اين اعتقاد كه نهايتا مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز آن را تاييد نمي‌كند اظهار داشت: نكته اساسي كه وجود دارد اين است كه اين مساله قابل استمرار نيست، زيرا ممكن است براي رييس‌جمهور اتفاقي بيفتد، مثلا استعفاء دهد، شهيد شود و يا عزل گردد و ... و دوباره هم‌زماني بهم بخورد چون كار يك نفري هر آن قابل تغيير است. بهترين شيوه اين است كه انتخابات مجلس با خبرگان يا با شورا برگزار شود كه به هر حال زمان آن‌ها فرق نمي‌كند و هر دو، فردي نيست، يعني يك نفر نيست كه با كنار رفتنش، مشكل پيش آيد.

قرباني در مورد اعتقاد برخي افراد در خصوص صرفه‌جويي درهزينه انتخابات با ايجاد تجميع، گفت: تجميع به راحتي قابل تحقق است، به صورتي كه نه خلاف قانون اساسي باشد، نه مشكلي داشته باشيم و آن هم از طريق همراه كردن هم‌زماني انتخابات مجلس با شوراها و خبرگان، چون براي هيچ كدام درقانون اساسي زمان تعيين نشده است، لذا تجميع و صرفه‌جويي به طريق عادي و در چارچوب قانون اساسي امكان‌پذير است.


تضميني ندارد، در صورت تجميع، دولت و مجلس همفكر شوند


تجميع در صورتي كه مملكت ما حزبي شود، امكان‌پذير خواهد بود

وي در خصوص اين كه اگر انتخابات مجلس و رياست‌جمهوري همزمان باشد، دولت و مجلس همفكر خواهند بود، گفت: اين بحث هيچ تضميني ندارد و اين دو انتخابات با هم متفاوت است.

اين عضو كميسيون حقوقي و قضايي مجلس ادامه داد: در انتخابات مجلس، تفاوت عمده‌اي كه وجود دارد، حد نصاب است. در انتخابات رياست جمهوري حدنصاب راي مطلق و بالاي 50 درصد است. در حال حاضر در مجلس عنوان كرده‌ايم كه در مرحله اول افراد بايد 25 درصد آراء را كسب كنند و كساني كه به 25 درصد رسيدند،‌ مرحله بعد بين آنها راي‌گيري صورت مي‌گيرد. البته اگر استاني‌شدن انتخابات نهايي شود، اكثريت نسبي خواهد شد، يعني مثل شوراها.

وي معتقد است: همزماني انتخابات مجلس و رياست‌جمهوري، لزوما به معني همگرا درآمدن رييس جمهور و نمايندگان نيست، چون حد نصابش فرق مي‌كند. البته در يك شرايطي اين امر امكان‌پذير است و آن زماني است كه مملكت ما حزبي شود. در اين صورت است كه اگر رييس‌جمهوري از يك حزب باشد، 50 درصد آراء را كسب مي‌كند و قطعا نمايندگان هم از همان آن حزب راي مي‌روند. در واقع انگيزه‌ها در انتخابات مجلس و رياست جمهوري كاملا متفاوت است.


اصولگرايي، يك سري التزام و اعتقاد به مباني ديني است


بر فرض استاني‌شدن انتخابات، ارايه ليست واحد از ناحيه اصولگراها بيشتر قابل تحقق است

عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس در ادامه در ارزيابي از ضرورت انسجام بين اصولگرايان و رسيدن به ليست واحد و مسيري كه بايد براي انتخابات مجلس هشتم طي كنند، افزود: اين مساله را بايد دو گزينه‌اي پاسخ داد، يعني به فرض شهرستاني شدن انتخابات يا استاني شدن؛ بر فرض استاني شدن انتخابات شايد كار تا حدي آسان‌تر شده باشد، چون رقابت‌ در حوزه‌ي شهرستان‌ها از جهت حضور كانديداها قوي است، لذا وقتي رقابت‌ها شديدتر مي‌شود، متقاعد كردن يك سري از افراد كه مصلحت نيست در صحنه باشند و مي‌خواهند آن‌ها را منصرف ‌كنند، كار بسيار دشواري است، چرا كه محيط شهرستان كوچكتر است و فكر مي‌كنند همه، آنها را مي‌شناسند و به آنها راي مي‌دهند، لذا كنار نمي‌روند.

به گفته وي، اين مساله هم نتيجه اين است كه ما و دوستان اصولگرا قضيه تحزب را كمتر داريم و شايد يك بخشي از اين مساله نيز به خود اصولگرايي برگردد، چون وقتي فرد بر اساس عقيده ديني خود عمل مي‌كند، ممكن است تا قانع نشود، به نظر جمع عمل نكند.

وي با بيان اين كه اصولگرايي، يعني يك سري التزام و اعتقاد به مباني ديني، تصريح كرد: كسي كه اين گونه فكر مي‌كند، كمتر تحت تاثير اشخاص قرار مي‌گيرد. در شهرستان‌ها به دلايل متعددي افراد از صحنه خارج نمي‌شوند كه اگرانتخابات استاني صورت گيرد،‌ اين مساله تا حدي قابل حل است، يعني افراد را راحت مي‌توانند راضي كنند كه كنار بروند.

بنابراين بر فرض استاني‌شدن انتخابات، ارايه ليست واحد از ناحيه اصولگراها بيشتر قابل تحقق است تا اين كه انتخابات شهرستاني باشد.


براساس تجربيات گذشته، جناح اصولگرا در كشور اكثريت را دارد


در هر دو فرض استاني يا شهرستاني شدن انتخابات، اصولگرايان به وحدت خواهند رسيد

قرباني معتقد است: در اين خصوص به ليست واحد رسيدن نيز بسيار آسان است. خصوصا كسي كه مي‌خواهد در اين وادي قدم بگذارد، نمي‌داند نظر بسياري از شهرستان‌ها چيست و قاعدتا بايد به نظر كارشناسي تن دهد و مجموعه يك تشكل راحت‌ترمي‌تواند اين كارشناسي را انجام دهند تا اين كه شخصي خود اين كار انجام دهد. البته در هر دو فرض استاني يا شهرستاني شدن انتخابات، اصولگرايان به وحدت خواهند رسيد.

وي به فرض شهرستاني برگزار شدن انتخابات نيز اشاره كرد و گفت: بر فرض شهرستاني بودن، كار كمي‌ دشوارتر است، ولي ظاهرا دوستان تصميم گيرنده در اين قضيه مصمم هستند كه بر اساس واقعيت‌ها پيش بروند، اما اگر افراد به اتفاق‌نظر نرسند، و از جهت گروهي بخواهند از فرد‌ي حمايت كنند كه بيشترين مقبوليت را داراست، اين تصميم بايد گرفته شود كه تصور مي‌شود اصولگرايان در همين زمينه قدم برمي‌دارند كه به وحدت برسند.

قرباني ادامه داد: در اين ميان اتفاقاتي نيز افتاده كه اين دو اتفاق موضوع را روشن مي‌كند، يكي تجربه‌اي است كه در انتخابات شوراها به دست آمد كه خيلي گويا و روشن بوده و پيام زيادي دارد. اگر تا حدودي اين پيام را درك كنيم گوياي اين است كه كمترين افتراق مشكل ايجاد مي‌كند.

وي تصريح كرد: شما فاصله‌ي آرا چمران را به عنوان كسي كه 90 درصد مورد وفاق اصولگرايان است را با راي بالاترين فرد از اصلاح طلبان در انتخابات شوراها ببينيد، كه تفاوت آراء سه برابر بود. علت اين مقدار فاصله به دليل تعدد است كه باعث شد تا اين اندازه افراد از هم فاصله بگيرند. بهره برداري و استفاده از اين تجربه به ما اين نتيجه را مي‌دهد كه جناح اصولگرا در كشور اكثريت را دارد؛ يعني در صورت وحدت اصولگرايان، ما برنده خواهيم بود.


در صورت وحدت، اصولگرايان پيروز انتخابات مجلس هشتم خواهند بود


اگر كسي حالتي شيخوخيتي براي كنارهم جمع كردن اصولگرايان داشته باشد، بهتر نتيجه مي‌گيريم

به گفته اين عضو هيات‌رييسه مجلس، تجربه دوم انتخابات رياست‌جمهوري بود كه اين پيام را به اصولگرايان داد. در مرحله‌ي اول زماني كه ما، 20 ميليون راي داشتيم و آرا متعدد بود، بالاترين كانديداي ما چهار الي پنج ميليون راي آورد، ولي در مرحله‌ي دوم بخشي از آراء‌ آقاي هاشمي‌ هم آراء اصولگرايي بود كه مشاهده كرديم، چه شد.

وي ادامه داد: در صورت وحدت، ما پيروز هستيم و در صورت تفرقه حالتي نداريم كه راي بياوريم. اين مسايل تجربه و مقداري هم مديريت مي‌خواهد، مثلا در انتخابات شوراها و رياست جمهوري اگر كسي حالتي شيخوخيتي داشت و اصولگرايان را كنارهم جمع مي‌كرد، بهتر نتيجه مي‌گرفتيم كه اين گونه نبود، اما نسبت به انتخابات مجلس هشتم اين حالت به وجود مي‌آمد.

به گزارش ايسنا، قرباني گفت: شخصا پيشنهاد مي‌كنم كه دوستان ما به دنبال تشكل حزبي باشند. همان طور كه از ابتدا دو جناح، يعني مجمع روحانيون و جامعيت روحانيت در كشور تقريبا حاكم بودند، طيف مجمع روحانيون به يك حزب تبديل شد و آقاي كروبي انصافا خوب توانست در اين قضيه اين‌ طيف را جمع و جور كند. معتقدم بايد يك فرد روحاني يا غير روحاني پا پيش بگذارد و يك حزب منسجم و قوي مثل آقاي كروبي و قوي‌تر از آن تشكيل دهد كه اگر اين كار را صورت گيرد؛ كار براي اصولگرايان تا حدي شفاف‌تر و روشن‌تر مي‌شود.


اصولگرايان بايد شعارهاي خود را ادامه داده و آنها را تحقق ببخشند

قرباني در ادامه گفت: در قالب حزب، سياست‌ها مشخص و افرادي كه آن سياست‌ها را قبول ندارند، تصفيه مي‌شوند. به هر حال حزب، چارچوبي است كه بهتر مي‌تواند كار را پيش ببرد. اگر به آن جا برسيم، نتيجه مي‌گيريم. البته برخي از دوستان معتقدند يك جريان سومي‌ هم لازم است، ولي اگر همين دو جريان هم وجود داشته باشد، كافي است كه تحزب در كشور ما فعال شود و قطعا اين مساله در صحنه‌هاي سياسي و انتخاباتي هم موثر خواهد بود و كار مفيدي براي كشور است.

به گفته وي، جريان سومي ‌كه در اين رابطه منظور همه است، شايد اين جريان به شخص برگردد. برخي مي‌خواهند بگويند مثلا آقاي ‌هاشمي ‌جريان سوم است كه نه در قالب اصولگرا مي‌گنجد نه در قالب اصلاح طلبان، يعني ايشان يك حالت مستقل دارد كه اين مساله به شخص آقاي‌هاشمي ‌بستگي دارد. معمولا هميشه راست و چپ هم كه مطرح مي‌شود، كسي پيدا مي‌شود كه بگويد مستقل است. هستند كساني كه مي‌خواهند خود را به هاشمي منتسب كنند مثل كارگزاران و اعتدال؛ ولي آقاي ‌هاشمي ‌خود رسما اعلام مي‌كند كه در قالب هيچ حزب و گروهي نمي‌گنجد.


نگراني‌ها عامل عملي نشدن بسياري از مشكلات كشور است


بايد اصولگرايي را بازنويسي كرد؛ آن هم در چارچوب فرموده‌هاي مقام معظم رهبري

نماينده قائنات در ادامه خاطرنشان كرد: در خصوص نوع و چگونگي انتخاب شعارهاي اصولگرايان براي مجلس هشتم بايد گفت شعارهايي كه تا به حال داده شده، همين شعارها براي انتخابات مجلس هشتم نيز باقي خواهند ماند، ولي بايد آن‌ها را تحقق ببخشيم. خود اصولگرايي يك شعار است كه معتقدم بايد اصولگرايي را بازنويسي كرد آن هم در چارچوب فرموده‌هاي مقام معظم رهبري. بايد اين مساله تا حدودي تبيين شود. همان طور كه اصلاحات بايد تبيين شود.

عضو هيات رييسه مجلس معتقد است: در حال حاضر هر كسي چه اصلاح طلب و چه اصولگرا بايد به معيشت و اشتغال مردم بپردازد. ما چند موضوع را بايد به سرانجام برسانيم كه يكي بحث يارانه‌ها و سر و ساماندهي به آن است. بحث سياست‌هاي مالي و اشتغال و تورم زا هم بايد به جايي برسانيم. خيلي از اين‌ها راه حل دارد، اما اين كه چرا عملي نمي‌شود به خاطر نگراني‌هايي است كه وجود دارد. مثلا در بحث بنزين اين مشكل قابل حل است، اما ما چون از آن طرف جايگاهي نداريم كه در اين مورد نظارت كند، مشكل باقي مانده است.


مجلس ششم قضيه بنزين را حل كرد، ولي ما در ابتداي مجلس هفتم دوباره آن را به هم زديم

به گزارش ايسنا، قرباني يادآور شد: اگر جايگاهي را اول تعريف كنيم كه بيايد حساب و كتاب كند و بگويد اولا بنزين بركدام كالاها و خدمات بايد اثر واقعي داشته باشد، مشكل تا حدي برطرف مي‌شود، كه در اين زمينه تاثير بنزين بر حمل و نقل حداقل آن است، لذا بنزين تاثيري بركسي كه مثلا لوازم كامپيوتري مي‌فروشد، ندارد يا آن چنان تاثير آن ناچيز است كه نبايد بر قيمت كالاهاي او موثر باشد.

قرباني تصريح كرد: كارشناسان عنوان مي‌كنند كه سوخت در حمل و نقل درون شهري پنج درصد و برون شهري دو درصد اثر دارد. اگر جايي وجود داشته باشد كه اين مساله را كنترل كند، اين مشكل قابل حل است. مثل بسياري از بخش‌ها كه اين كار را كرده‌ايم به نتيجه رسيده‌ايم. منتهي مشكل اين است كه ما نمي‌خواهيم مردم ناراحت شده و به آن‌ها فشار وارد شود. مجلس ششم قضيه بنزين را حل كرد، ولي ما اول مجلس هفتم دوباره آن را به هم زديم، آن هم به خاطر نگراني از افزايش‌ها.

اين عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس با بيان اين كه لازم است كسي بيايد كه مخالفت‌ها را به جان بخرد و اين مسائل را درست كند، گفت: منتهي همه كارها را نيز نبايد با هم شروع كرد. در بحث اشتغال دكتر احمدي نژاد خوب پيش رفته و فشاري هم ايشان به بانك‌ها براي دادن وام وارد كرده است كه در سطح كشور تاثير خوبي داشته است. هم‌چنين در مورد تسهيلات بانكي.


بايد بتوانيم براي يك نفر از هر خانواده يك شغل فراهم كنيم


ارزش دارد كه پول مجاني و مفت بدهيم كه مردم خود شغل ايجاد كنند


وي معتقد است: در اين قضيه ارزش دارد كه پول مجاني و مفت بدهيم كه مردم خود شغل ايجاد كنند. در حال حاضر براي يك كارمند دولت متوسط پنج الي شش ميليون تومان در سال خرج مي‌كنيم، يعني در يك سال براي يك فرصت شغلي شش ميليون تومان خرج مي‌كنيم و براي يك فرصت شغلي دائمي ‌در حال حاضر 10 ميليون تومان وام مي‌دهيم. معتقدم در اين كه سود يارانه مي‌دهيم هم تنگ نظري است. در برخي از نقاط محروم كشور حتي دولت بايد اعتبار بلاعوض دهد و كارخانه‌اي ايجاد كند تا 50 نفر مشغول كار شود و اگر آن را مجاني به كسي كه كننده كار است، بدهيم؛ ارزش دارد.

قرباني، برنامه‌ريزي در اين خصوص را ضروري دانست و افزود: البته پول بايد به كسي داده شود كه بتواند اين كارخانه را اداره كند و كارگر به آن دهد و به اين وسيله مي‌توان اشتغال را در كشور ساماندهي كرد، ولي كمي‌ جرات و شجاعت مي‌خواهد. در زمينه اشتغال ما بايد از مقررات و احكام ثانويه استفاده كنيم و تا زماني كه اين مشكل حل شود، مقررات خاص بايد وضع كنيم.

وي ادامه داد: چه دليلي دارد در يك خانواده زن و شوهر هر دو كارمند دولت باشند، اما همه افراد خانواده‌ ديگري بيكار باشند. مي‌توان كاري كرد كه حداقل براي يك نفر از هر خانواده يك شغل فراهم كنيم، و بگذاريم در يك خانواده فرد جديدي استخدام شود، ولي اين كار جرات مي‌خواهد.


تشكيل ستاد انتخاباتي مطالعاتي از كارهاي بسيار مفيد و ضروري است


مقبوليت دولت و اصولگرايان وقتي در كنار هم قرار بگيرد، معنا پيدا مي‌كنند

قرباني، هم‌چنين ميزان تعامل اصولگرايان با دولت را نيز موثر دانست و گفت: در كشور‌ما هميشه دولت‌ها‌ مورد علاقه مردم بوده‌اند، اما اين مساله نبايد دولت را مغرور كند و بگويد هر كس طرفدار من است، از او حمايت مي‌كنم.

وي با اشاره به اين كه وحدت باعث پيروزي مي‌شود، گفت: اصولگرايي هم بين مردم يك مقبوليتي دارد، مقبوليت دولت و اصولگرايان وقتي در كنار هم قرار بگيرد، معنا پيدا مي‌كنند. لذا حتما تعامل با دولت در افكار عمومي‌ مردم از مسائل مثبت و موثر است.

نماينده قائنات با ضروري دانستن تشكيل ستاد انتخاباتي مطالعاتي نيز گفت: اين از كارهاي بسيار مفيد و ضروري است. معتقدم ما بايد حتما اين كار را انجام دهيم و كساني هم كه مسووليت پيدا مي‌كنند بايد چشم‌هاي خود را ببندند. البته از افراد مطلع و خبره محلي نيز بايد استفاده كنند، يعني بايد دو مطلب را در نظر بگيريم، يكي صلاحيت و ديگري مقبوليت، البته مقبوليت مهمتر است، در صورتي كه حداقل صلاحيت را داشته باشيم.

وي در ادامه افزود: هر كس مقبوليت بيشتر و حداقل صلاحيت را دارد، بايد او را بر كسي كه صلاحيتش بالاست، ولي او را نمي‌خواهند، ترجيح داد و اين مساله قابل سنجش و به دست آوردن است.


عملكرد هيات رييسه‌ي مجلس، مثبت بوده، اما كافي نيست


به سرانجام رساندن ساماندهي قانونگذاري، از كارهاي بسيار اساسي و ضروري است

حجت‌الاسلام موسي قرباني در ادامه‌ي گفت‌وگوي خود با خبرنگار پارلماني ايسنا، در ارزيابي از عملكرد هيات رييسه‌ي مجلس شوراي اسلامي، گفت: عملكرد هيات رييسه‌ي مجلس، عملكرد مثبتي بوده، اما كافي نيست. بنده خود از منتقدان خود هستم به اين جهت كه فكر مي‌كنم بايد بيشتر از اين كارهايي انجام مي‌داديم. منتهي مجموعه‌ عواملي باعث شد كه بيشتر از اين نتوانيم كاري انجام دهيم، ولي گام‌هاي خوبي در هيات رييسه‌ي مجلس برداشتيم.

وي معتقد است: اگر مبحث ساماندهي قانونگذاري را به سرانجام برسانيم، از كارهاي بسيار اساسي و ضروري است كه انجام مي‌دهيم. در مجلس در مورد ساماندهي گام‌هاي خوبي برداشتيم و در بحث آيين‌نامه‌ي مجلس تلاش خوبي كرده‌ايم، ولي متاسفانه هنوز به جايي نرسيده و نتوانسته‌ايم مجلس را همراه كنيم كه اين خروجي مجلس باشد.

قرباني تصريح كرد: ما نسبت به وظيفه‌ي مجلس از خود حساسيت‌هاي خوبي نشان داديم. البته برخي بعضا برداشت‌هاي ديگري دارند و فكر مي‌كنند ساماندهي‌ها، ايجاد محدوديت مي‌كند، ولي صحيح نيست. ما ظرفيت خالي زياد داريم و بايد بيشتر از اينها تلاش كنيم.


يكي ازعلل اجرايي نشدن اصل 44 بخل ورزيدن‌هاست


برخي مي‌خواهند در زمان دولت نهم اين اتفاق رخ ندهد

قرباني هم‌چنين در خصوص عملكرد قوه‌ي مجريه و مقننه در اجراي اصل 44، افزود: مقام معظم رهبري چون عملكرد و اقدامات را در اين راستا كافي ندانست، در اين رابطه انتقاد كردند. در برخي جاها بعضي افراد قصد انجام كاري دارند، اما هر چه تلاش مي‌كنند، به نتيجه نمي‌رسند. مشكلات در اين زمينه چندتاست كه مفسر اصل 44 نيز در صحبت‌هاي خود به آنها اشاره كردند.

وي ابراز عقيده كرد: برخي‌ در اين رابطه بخل مي‌ورزند و نمي‌خواهند كسي پولدار شود. وقتي بخش‌هايي را واگذار مي‌كنيد؛ اولا بايد ديد به چه كسي واگذار مي‌گردد، ولي به هر كسي هم واگذار مي‌كنند يك سري از افراد ديگر حساس مي‌شوند كه چرا به او واگذار شده است كه مسولان عالي نظام تاكيد كردند كه اسم اين را سرمايه‌گذاري و سرمايه‌داري مي‌گذاريم تا ديگر حساسيت نشان داده نشود.

وي معتقد است: برخي ديگر مي‌خواهند در زمان دولت نهم اين اتفاق رخ ندهد كه اين هم يك مشكل است، يعني در اين راستا منيت‌ها زياد است كه متاسفانه شديدا هم براي كشور ما خطرناك و مضر است. لذا هر كس مي‌خواهد بگويد او كاري را انجام داده است. در نتيجه اختلاف پيش مي‌آيد. يك بخش ديگر به اين واقعيت‌ برمي‌گردد كه بخش خصوصي در كشور ما قوي نيست كه براساس واقعيت‌ها قيمت‌ها را تعيين كند يعني بسيار راحت وقتي صنعت كلاني را به بورس مي‌خواهند ببرند، بورس كشش ندارد. نگراني براي بيت‌المال هم نكته ديگري است.

به نظر وي، امسال مجلس در تبصره 4 بودجه اولين گام را برداشت هر چند موقتي و كوتاه است، اما شروع خوبي است. در كميسيون ويژه‌اي هم كه مجلس براي اجرايي شدن اصل 44 تشكيل داده يك سري برنامه‌ها ديده شده و دولت نيز در حال تهيه لايحه است. لذا اميدواريم از جهت تعيين تكليف كليات و اصول امسال نتايج خوبي داشته باشد.


هر گونه انحراف، به تحقق اهداف برنامه آسيب مي‌رساند


گاهي بين دولت و مجلس اين مساله به وجود مي‌آيد كه فلان كار را چه كسي انجام داده است

وي در مورد حركت دولت در راستاي برنامه چهارم افزود: قاعدتا هر گونه انحراف به تحقق اهداف برنامه آسيب مي‌رساند، ولي چون اطلاعات كافي در اين رابطه ندارم نمي‌توانم اظهارنظر كنم. قرار بود رييس‌جمهور به مجلس در اين رابطه گزارش دهد كه هنوز اين كار صورت نگرفته است.

به گزارش ايسنا، نماينده قائنات، در مورد مسايلي كه بعضا بين مجلس و دولت پيش مي‌آيد، افزود: در حال حاضر چند موضوع داريم كه مي‌تواند چالش ايجاد كند كه با مذاكره برخي از آن‌ها را حل كرده‌ايم؛ مثلا در مورد تغيير ساعت كشور. تصميم جمعي هم در اين راستا نتيجه داد و دوفوريت آن راي نياورد و يك فوريت آن هم زمان مي‌برد كه امسال ديگر منتفي است.

در بحث بنزين هم چنين مباحثي وجود دارد كه اينجا بايد دولت كوتاه بيايد. نگران اين نيستيم كه دولت لايحه دهد، بلكه معلوم نيست از اين مساله چه در مي‌آيد. وقتي چيزي در مجلس طرح شد بايد اجرايي شود. اگر بتوانيم تعامل و تفاهم را تقويت كنيم مشكل حل مي‌شود. شايد در اين خصوص نيز منيت‌هايي وجود داشته باشد و يا گاهي بين دولت و مجلس اين مساله به وجود مي‌آيد كه فلان كار را چه كسي انجام داده است؟