دبير عالي همايش" امام خميني و قلمرو دين" با موضوع" كرامت انسان" گفت: دستاوردهاي امام خميني در انقلاب كاملاً مشهود است امام به جاي آنكه اتكاء به سلاح كند به كلام و منطق استوار بودند؛ امام در اوج انقلاب هيچ‌‏گاه خشونت را تاييد نمي‌‏كردند .
به گزارش خبرنگار ايلنا," سيدمحمد خاتمي", در دومين همايش بين‌‏المللي" امام خميني و قلمرو دين" در سخنراني ابتدايي خود تصريح كرد: امام همواره فاصله خود را آشكارا با گروه‌‏هاي خشونت‌‏طلب حفظ مي‌‏كردند و حتي آنهايي كه سعي در اعمال زور و قصد تبعيد و سلاح در دوران انقلاب را داشتند، محكوم مي‌‏كردند كه متاسفانه همان نيروها بعداً به دام تروريزم كور افتادند.
رييس جمهور پيشين با بيان اهميت راي مردم نزد امام خميني گفت: امام همواره بر ميزان بودن راي مردم تاكيد مي‌‏كردند و اين موضوع را در روند مختلف انقلاب اسلامي ثابت كردند. انقلاب در عرض كمتر از يك سال شاهد قانون اساسي با راي مردم شد كه اين مختص به انقلاب ايران است.
وي افزود: علاوه بر اين امام با آزادي مخالفان تاكيد ويژه‌‏اي داشتند و تنها مرز آزادي را براندازي مي‌‏دانستند؛ نفي تفتيش عقايد و شكنجه ازاصول غيرقابل انكار در مواضع امام خميني و قانون اساسي است.
دبير عالي همايش "امام خميني و قلمرو دين"، كرامت انسان را در كنار ساير اصول از نگاه امام خميني دانست و خاطرنشان كرد: اين عزم در كنار ساير اصول مذهب قرار گرفته است؛ حق حاكميت بر سرنوشت سياسي و اجتماعي از مهم‌‏ترين ديدگاه‌‏هاي امام خميني است.
وي در ادامه با اشاره به خصوصيات انقلاب اسلامي اظهار داشت: اگر نگوييم اين انقلاب مردمي‌‏ترين انقلاب است قطعاً از مردمي‌‏ترين انقلاب‌‏هاي تاريخ دنيا است كه هم مردم‌‏ محور بودند و هم براساس آزادي و آگاهي خود اين انقلاب را به ثمر نشاندند.
وي با اشاره به موضوع همايش, كرامت انسان ذيل عنوان امام خميني و قلمرو دين گفت: انسان شگفت‌‏انگيزترين آفريده خدا و پيچيده‌‏ترين پديده هستي است موجودي كه هنگام آفرينش خداوند متعجبانه به خود آفرين مي‌‏گويد و گاهي ديگر او را بسيار ستمگر و نادان مي‌‏داند. امروز نيز بيش از هر زمان ديگري انسان مورد توجه است.
خاتمي افزود: كرامت انسان عنوان دلپذيري است كه انديشه و احساس را يكجا بر مي‌‏گزيند وقتي از امام نام مي‌‏بريم نام او تداعي كننده يك عالم خودساخته ديني كه براساس آموزه‌‏هاي ديني, اسلامي و عقلاني شيعي تربيت شده است و بر همين مبنا است كه براي رهايي انسان قيام مي‌‏كند و كرامت انسان را به طور جدي مطرح مي‌‏كند.
وي امام را داراي حكمت معنوي اسلامي دانست و تاكيد كرد: حكمت معنوي همواره مي‌‏كوشد تا تن را در چشمه‌‏سار وحي الهي بشويد در اين نگاه انسان آنچنان در عالم هستي به تعالي مي‌‏رسد كه مورد خطاب الهي واقع مي‌‏شود. در كتاب ما قرآن بارها خطاب اي انسان تكرار شده است.
دبير عالي همايش با اشاره به تفسيرهاي فردگرايانه و جمع‌‏گرايانه از انسان گفت: وقتي از كرامت انسان و حقوق بشر صحبت مي‌‏كنيم بايد پاسخ دهيم منظورمان كدام انسان و كدام بشر است. در حكمت معنوي اسلامي نيز فرد به شخص تعالي مي‌‏يابد. شخص اصالت فرد يا جمع نيست شخص در سير تعالي قرار مي‌‏گيرد و جان او تعالي مي‌‏يابد.