خاتمي:امام به كلام ومنطق استوار بودند و خشونت را تاييد نمي كردند
دبير عالي همايش" امام خميني و قلمرو دين" با موضوع" كرامت انسان" گفت: دستاوردهاي امام خميني در انقلاب كاملاً مشهود است امام به جاي آنكه اتكاء به سلاح كند به كلام و منطق استوار بودند؛ امام در اوج انقلاب هيچگاه خشونت را تاييد نميكردند .
به گزارش خبرنگار ايلنا," سيدمحمد خاتمي", در دومين همايش بينالمللي" امام خميني و قلمرو دين" در سخنراني ابتدايي خود تصريح كرد: امام همواره فاصله خود را آشكارا با گروههاي خشونتطلب حفظ ميكردند و حتي آنهايي كه سعي در اعمال زور و قصد تبعيد و سلاح در دوران انقلاب را داشتند، محكوم ميكردند كه متاسفانه همان نيروها بعداً به دام تروريزم كور افتادند.
رييس جمهور پيشين با بيان اهميت راي مردم نزد امام خميني گفت: امام همواره بر ميزان بودن راي مردم تاكيد ميكردند و اين موضوع را در روند مختلف انقلاب اسلامي ثابت كردند. انقلاب در عرض كمتر از يك سال شاهد قانون اساسي با راي مردم شد كه اين مختص به انقلاب ايران است.
وي افزود: علاوه بر اين امام با آزادي مخالفان تاكيد ويژهاي داشتند و تنها مرز آزادي را براندازي ميدانستند؛ نفي تفتيش عقايد و شكنجه ازاصول غيرقابل انكار در مواضع امام خميني و قانون اساسي است.
دبير عالي همايش "امام خميني و قلمرو دين"، كرامت انسان را در كنار ساير اصول از نگاه امام خميني دانست و خاطرنشان كرد: اين عزم در كنار ساير اصول مذهب قرار گرفته است؛ حق حاكميت بر سرنوشت سياسي و اجتماعي از مهمترين ديدگاههاي امام خميني است.
وي در ادامه با اشاره به خصوصيات انقلاب اسلامي اظهار داشت: اگر نگوييم اين انقلاب مردميترين انقلاب است قطعاً از مردميترين انقلابهاي تاريخ دنيا است كه هم مردم محور بودند و هم براساس آزادي و آگاهي خود اين انقلاب را به ثمر نشاندند.
وي با اشاره به موضوع همايش, كرامت انسان ذيل عنوان امام خميني و قلمرو دين گفت: انسان شگفتانگيزترين آفريده خدا و پيچيدهترين پديده هستي است موجودي كه هنگام آفرينش خداوند متعجبانه به خود آفرين ميگويد و گاهي ديگر او را بسيار ستمگر و نادان ميداند. امروز نيز بيش از هر زمان ديگري انسان مورد توجه است.
خاتمي افزود: كرامت انسان عنوان دلپذيري است كه انديشه و احساس را يكجا بر ميگزيند وقتي از امام نام ميبريم نام او تداعي كننده يك عالم خودساخته ديني كه براساس آموزههاي ديني, اسلامي و عقلاني شيعي تربيت شده است و بر همين مبنا است كه براي رهايي انسان قيام ميكند و كرامت انسان را به طور جدي مطرح ميكند.
وي امام را داراي حكمت معنوي اسلامي دانست و تاكيد كرد: حكمت معنوي همواره ميكوشد تا تن را در چشمهسار وحي الهي بشويد در اين نگاه انسان آنچنان در عالم هستي به تعالي ميرسد كه مورد خطاب الهي واقع ميشود. در كتاب ما قرآن بارها خطاب اي انسان تكرار شده است.
دبير عالي همايش با اشاره به تفسيرهاي فردگرايانه و جمعگرايانه از انسان گفت: وقتي از كرامت انسان و حقوق بشر صحبت ميكنيم بايد پاسخ دهيم منظورمان كدام انسان و كدام بشر است. در حكمت معنوي اسلامي نيز فرد به شخص تعالي مييابد. شخص اصالت فرد يا جمع نيست شخص در سير تعالي قرار ميگيرد و جان او تعالي مييابد.
به گزارش خبرنگار ايلنا," سيدمحمد خاتمي", در دومين همايش بينالمللي" امام خميني و قلمرو دين" در سخنراني ابتدايي خود تصريح كرد: امام همواره فاصله خود را آشكارا با گروههاي خشونتطلب حفظ ميكردند و حتي آنهايي كه سعي در اعمال زور و قصد تبعيد و سلاح در دوران انقلاب را داشتند، محكوم ميكردند كه متاسفانه همان نيروها بعداً به دام تروريزم كور افتادند.
رييس جمهور پيشين با بيان اهميت راي مردم نزد امام خميني گفت: امام همواره بر ميزان بودن راي مردم تاكيد ميكردند و اين موضوع را در روند مختلف انقلاب اسلامي ثابت كردند. انقلاب در عرض كمتر از يك سال شاهد قانون اساسي با راي مردم شد كه اين مختص به انقلاب ايران است.
وي افزود: علاوه بر اين امام با آزادي مخالفان تاكيد ويژهاي داشتند و تنها مرز آزادي را براندازي ميدانستند؛ نفي تفتيش عقايد و شكنجه ازاصول غيرقابل انكار در مواضع امام خميني و قانون اساسي است.
دبير عالي همايش "امام خميني و قلمرو دين"، كرامت انسان را در كنار ساير اصول از نگاه امام خميني دانست و خاطرنشان كرد: اين عزم در كنار ساير اصول مذهب قرار گرفته است؛ حق حاكميت بر سرنوشت سياسي و اجتماعي از مهمترين ديدگاههاي امام خميني است.
وي در ادامه با اشاره به خصوصيات انقلاب اسلامي اظهار داشت: اگر نگوييم اين انقلاب مردميترين انقلاب است قطعاً از مردميترين انقلابهاي تاريخ دنيا است كه هم مردم محور بودند و هم براساس آزادي و آگاهي خود اين انقلاب را به ثمر نشاندند.
وي با اشاره به موضوع همايش, كرامت انسان ذيل عنوان امام خميني و قلمرو دين گفت: انسان شگفتانگيزترين آفريده خدا و پيچيدهترين پديده هستي است موجودي كه هنگام آفرينش خداوند متعجبانه به خود آفرين ميگويد و گاهي ديگر او را بسيار ستمگر و نادان ميداند. امروز نيز بيش از هر زمان ديگري انسان مورد توجه است.
خاتمي افزود: كرامت انسان عنوان دلپذيري است كه انديشه و احساس را يكجا بر ميگزيند وقتي از امام نام ميبريم نام او تداعي كننده يك عالم خودساخته ديني كه براساس آموزههاي ديني, اسلامي و عقلاني شيعي تربيت شده است و بر همين مبنا است كه براي رهايي انسان قيام ميكند و كرامت انسان را به طور جدي مطرح ميكند.
وي امام را داراي حكمت معنوي اسلامي دانست و تاكيد كرد: حكمت معنوي همواره ميكوشد تا تن را در چشمهسار وحي الهي بشويد در اين نگاه انسان آنچنان در عالم هستي به تعالي ميرسد كه مورد خطاب الهي واقع ميشود. در كتاب ما قرآن بارها خطاب اي انسان تكرار شده است.
دبير عالي همايش با اشاره به تفسيرهاي فردگرايانه و جمعگرايانه از انسان گفت: وقتي از كرامت انسان و حقوق بشر صحبت ميكنيم بايد پاسخ دهيم منظورمان كدام انسان و كدام بشر است. در حكمت معنوي اسلامي نيز فرد به شخص تعالي مييابد. شخص اصالت فرد يا جمع نيست شخص در سير تعالي قرار ميگيرد و جان او تعالي مييابد.
+ نوشته شده در شنبه دوازدهم خرداد ۱۳۸۶ ساعت 9:39 توسط تحريريه طلوع
|