سود 5 هزار دلاري خارجي ها از هر كيلو زعفران ايراني
ضعيف جايگاه جهاني زعفران ايراني تنها به دليل برخي مديريت هاي ناكارآمد، موجب شده حاصل زحمت كشاورزان به جيب كشورهاي صاحب تكنولوژي برود. آگاهي از قاچاق پياز زعفران به افغانستان و دست روي دست گذاشتن درحالي است كه سود بسيار خوبي نصيب قاچاقچيان مي شود. مديرگروه كشاورزي يك شركت صادركننده زعفران گفت: قيمت زعفران ايران براي صادرات هر كيلو 2 هزار دلار است كه خريداران پس از بسته بندي مجدد و با نام هاي تجاري خاص به قيمت كيلويي 6 تا 7 هزار دلار به فروش ميرسانند.
سيدعلي حسيني اظهار داشت: بين دهه 1350 تا1360 توليد زعفران در كشور اندك بود كه منحصر به زعفران كاري هاي قديمي وسنتي شهرستان وي قائنات و اطراف گناباد، بيرجند و فردوس مي شد و سطح كشت آن در كشور 5 هزار هكتار بود كه متاسفانه چون زعفران را يك كالاي لوكس مي ناميدند در اين دهه نگاه جانبدارانه اي به اين محصول مهم وجود نداشت. وي افزود: دهه 60 تا 70، نگاه عمومي به زعفران تغييرات آرام و چشمگيري داشت، ابتدا با احتياط سپس با خيزش اساسي به زعفران توجه شد و مسئولان پذيرفتندكه اين محصول براي مردم منطقه، استراتژيك بلكه فوق استراتژيك بوده و هيچ محصول ديگري نمي تواند جايگزين آن شود. وي سطح كشت زعفران را بيش از 60 هزار هكتار در خراسان بزرگ ذكر و افزود: متاسفانه توليد اين محصول در هكتار اندك بوده، به ويژه به دليل خشكساليهاي پياپي به 3 تا 4 كيلوگرم در هكتار به طور متوسط رسيده، گرچه ركورد كشاورز نمونه، 25 كيلوگرم در هكتار بوده است.
وي خاطرنشان كرد: با انجام يك سري كارهاي به زراعي و كشت صحيح، مي توان در آينده ميانگين توليد در هكتار را 2 تا 3 برابر افزايش داد. حسيني در مورد قاچاق پياز زعفران گفت: نمي توانيم وضعيت كنوني را مديريت كنيم تا پياز اين محصول به افغانستان منتقل نشود، از سالهاي گذشته پياز آن به اين كشور به شكل قاچاقوارد شده، همان گونه كه برخي از درختچه ها و پايه هاي مرغوب درختان ميوه را از افغانستان به ايران آورده شده است.
اين كارشناس كشاورزي افزود: يك راهكار براي ممانعت از ورود پياز زعفران به كشورهاي ديگر و حفظ موقعيت و ميدان داري ايران در كشت اين گياه، با ارزش سياست گذاري درست و مديريت علمي است. حسيني در مورد ايجاد يك نام تجاري ملي (brand) براي فروش زعفران ايران خاطرنشان كرد: 3 سال پيش در خراسان اين پيشنهاد مطرح شد و مسئولان حمايت كردند اما حمايت فقط لفظي بود و عملياتي نشد. وي در مورد ارزآوري زعفران ايران گفت: براساس هر كيلوگرم 2هزار دلار، صادرات 170 تن، 34 ميليون دلار ارزآوري خواهد داشت اما وقتي صادرات در بسته بندي كوچك انجام مي شود، تا دو برابر رقم فوق، قابل افزايش است كه كمكي به زعفران كاران خواهد بود. حسيني در مورد سرمايه گذاري ملي در زعفران گفت: بايد وزارت بازرگاني، مركز توسعه تجارت، وزارت جهاد كشاورزي و موِسسه استاندارد و وزارت امور خارجه با همكاري و پردازش ايده روي يك برند ملي براي زعفران كار كنند و در نهايت زعفران ايراني با نام ويژه اي در جهان عرضه شود.
سيدعلي حسيني اظهار داشت: بين دهه 1350 تا1360 توليد زعفران در كشور اندك بود كه منحصر به زعفران كاري هاي قديمي وسنتي شهرستان وي قائنات و اطراف گناباد، بيرجند و فردوس مي شد و سطح كشت آن در كشور 5 هزار هكتار بود كه متاسفانه چون زعفران را يك كالاي لوكس مي ناميدند در اين دهه نگاه جانبدارانه اي به اين محصول مهم وجود نداشت. وي افزود: دهه 60 تا 70، نگاه عمومي به زعفران تغييرات آرام و چشمگيري داشت، ابتدا با احتياط سپس با خيزش اساسي به زعفران توجه شد و مسئولان پذيرفتندكه اين محصول براي مردم منطقه، استراتژيك بلكه فوق استراتژيك بوده و هيچ محصول ديگري نمي تواند جايگزين آن شود. وي سطح كشت زعفران را بيش از 60 هزار هكتار در خراسان بزرگ ذكر و افزود: متاسفانه توليد اين محصول در هكتار اندك بوده، به ويژه به دليل خشكساليهاي پياپي به 3 تا 4 كيلوگرم در هكتار به طور متوسط رسيده، گرچه ركورد كشاورز نمونه، 25 كيلوگرم در هكتار بوده است.
وي خاطرنشان كرد: با انجام يك سري كارهاي به زراعي و كشت صحيح، مي توان در آينده ميانگين توليد در هكتار را 2 تا 3 برابر افزايش داد. حسيني در مورد قاچاق پياز زعفران گفت: نمي توانيم وضعيت كنوني را مديريت كنيم تا پياز اين محصول به افغانستان منتقل نشود، از سالهاي گذشته پياز آن به اين كشور به شكل قاچاقوارد شده، همان گونه كه برخي از درختچه ها و پايه هاي مرغوب درختان ميوه را از افغانستان به ايران آورده شده است.
اين كارشناس كشاورزي افزود: يك راهكار براي ممانعت از ورود پياز زعفران به كشورهاي ديگر و حفظ موقعيت و ميدان داري ايران در كشت اين گياه، با ارزش سياست گذاري درست و مديريت علمي است. حسيني در مورد ايجاد يك نام تجاري ملي (brand) براي فروش زعفران ايران خاطرنشان كرد: 3 سال پيش در خراسان اين پيشنهاد مطرح شد و مسئولان حمايت كردند اما حمايت فقط لفظي بود و عملياتي نشد. وي در مورد ارزآوري زعفران ايران گفت: براساس هر كيلوگرم 2هزار دلار، صادرات 170 تن، 34 ميليون دلار ارزآوري خواهد داشت اما وقتي صادرات در بسته بندي كوچك انجام مي شود، تا دو برابر رقم فوق، قابل افزايش است كه كمكي به زعفران كاران خواهد بود. حسيني در مورد سرمايه گذاري ملي در زعفران گفت: بايد وزارت بازرگاني، مركز توسعه تجارت، وزارت جهاد كشاورزي و موِسسه استاندارد و وزارت امور خارجه با همكاري و پردازش ايده روي يك برند ملي براي زعفران كار كنند و در نهايت زعفران ايراني با نام ويژه اي در جهان عرضه شود.
+ نوشته شده در جمعه سوم آبان ۱۳۸۷ ساعت 9:37 توسط تحريريه طلوع
|